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Event

Flat Earth Society CD “UNTITELED#0” release tour

Mittwoch, 17.10.2018 (20:30 - 23:45) @ Reigen Live

Besetzung

Peter Vermeersch - bass(clarinet)

Martí Melà - bass(clarinet)

Benjamin Boutreur - alto sax

Michel Mast - tenor sax

Bruno Vansina - baritone sax & flute

Bart Maris - trumpet

Thomas Mayade - trumpet

Peter Delannoye - trombone

Marc Meeuwissen - trombone

Berlinde Deman - tuba

Teun Verbruggen - drums

Kristof Roseeuw - double bass

Peter Vandenberghe - piano & keyboards

Pierre Vervloesem - guitar

Wim Segers - vibraphone



Flat Earth Society (FES), founded in 1999 by composer/clarinettist Peter Vermeersch, is and remains Belgium’s most original and most daring ‘big band’. Not in the traditional sense of the word, but simply because it consists of fifteen musicians. Although the word ‘eclectic’ gives them the creeps, it is difficult to describe their exuberant music any other way.
FES, who dares to flirt with other disciplines as theatre and film and owns the ability to seduce a number of different audiences, from more select jazz listeners to a wild young rock public, is at its best live on stage.
In the past they worked with various guest musicians: Uri Caine, Toots Thielemans, Mike Patton (Faith No More, Fantômas), Jimi Tenor, John Watts (Fischer-Z) and Ernst Reijseger.Mike Patton contacted FES in 2004, to report how much he was impressed by the band’s music.Patton invited FES as support act for his European tour with Fantômas.Patton, impressed by the enthusiasm, decided on a selection of FES material and released, FES-ISMS in 2004 on his label IPECAC Records, a compilation of 19 songs from the six first FES cd’s, an introduction to the FES repertoire for the overseas audience, as it were.Mike Patton said about the album: “It’s really unique and engaging stuff. It’s going to blow people’s minds.”
Recordings of the ever-growing FES repertoire are long overdue so the band is catching up with the release of their twentieth album, the double album UNTITLED #0.
In 2017, the band repeatedly besieged the VRT studios in Brussels to eventually record eighteen pieces.
Oz Fritz was asked for the mixing and mastering of this album, known for his work with Tom Waits, Bill Laswell, John Zorn, Herbie Hancock, Ornette Coleman, Iggy Pop, Bob Marley and many others.
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Die Erde eine Scheibe? Um Anhänger der in den USA angesiedelten Flat Earth Society zu sein, muss man Erdballfotos aus der Weltallperspektive für infame Fälschungen halten, Fake News der NASA. Um Fan der gleichnamigen Bigband aus Belgien zu sein, kann man aus unterschiedlichsten Ecken kommen: Jazz natürlich. Rock, bevorzugt metallen. Zappa oder Captain Beefheart, Carla Bley oder Mike Westbrook, Sun Ra oder Willem Breuker Kollektiv, die Residents oder John Zorn. Das Ende der Neunziger vom Klarinettisten Peter Vermeersch gegründete 15köpfige Ensemble, das in München tief tönend mit zwei Posaunen, zwei Bassklarinetten und Tuba antritt, stellt diesmal seine Doppel-CD „Untitled #0“ vor.
Nicht nur die Ansagen, sondern auch die Kompositionen des multitalentierten Chefs (ehemals Architekt!) zählen zum Erheiterndsten, was je auf jazzerprobten Bühnen zu hören war. Das hyperaktive FES-Gebräu aus Zirkusmusik und Avantgardistischem, Walzerseligkeit und messerscharfen Bläsersätzen, Supercoolem und hemmungsloser Romantik, beweist nicht zuletzt, wie funky Humor klingen kann. Trotz gelegentlicher Überfülle an Gags können mit FES sogar Jazzpuristen glücklich werden: unbestreitbar die Virtuosität der Solisten und die Raffinesse der Arrangements. Ellington und Basie spielen durchaus eine Rolle, auch wenn europäische Prägung dominiert. Außerdem sehen die Herren mit Dame an der Trompete eher harmlos aus, was die vergnügte musikalische Anarchie dieser Truppe allerdings besonders krass wirken lässt. Stilistisch undogmatischer geht’s wohl kaum: „Wenn ich in Humpdada-Stimmung bin, dann wird es eben Humpdada.“ (Vermeersch)